Ali uporaba sončnih krem blokira sintezo vitamina D?

Odkar je uporaba krem za zaščito pred soncem v porastu, so dobile veliko zagovornikov, pa tudi veliko nasprotnikov. Nasprotniki sončnih krem namreč trdijo, da le-te blokirajo sintezo vitamina D, ki je nujen za naše zdravje. Obstajajo pa tudi ekstremni nasprotniki, ki trdijo, da je uporaba sončnih krem bolj škodljiva, kot nezaščiteno izpostavljanje soncu. Vendar ali je to, da sončne kreme blokirajo sintezo vitamina D sploh res?

Odkar je uporaba krem za zaščito pred soncem v porastu, so dobile veliko zagovornikov, pa tudi veliko nasprotnikov. Nasprotniki sončnih krem namreč trdijo, da le-te blokirajo sintezo vitamina D, ki je nujen za naše zdravje. Obstajajo pa tudi ekstremni nasprotniki, ki trdijo, da je uporaba sončnih krem bolj škodljiva, kot nezaščiteno izpostavljanje soncu. Vendar ali je to, da sončne kreme blokirajo sintezo vitamina D sploh res?

Osnovne informacije o vitaminu D

Vitamin D v telesu deluje kot hormon in se sintetizira s pomočjo UV svetlobe. Vitamin D obstaja v dveh oblikah (D₂, D₃). Vitamin D₂ dobimo iz prehranskih rastlinskih virov in peroralnih dopolnil. Vitamin D₃ pridobivamo predvsem z izpostavljenostjo kože ultravijoličnemu B (UVB) sevanju na sončni svetlobi ter z uživanjem hrane, kot so mastne ribe. Vitamin D₂ in D₃ se v jetrih in ledvicah presnavljata v 1,25-dihidroksivitamin D ali kalcitriol, ki je biološko aktivna oblika. Kalcitriol ima pomembno vlogo pri uravnavanju presnove kalcija, fosfata za vzdrževanje presnovnih funkcij in za zdravje skeleta.

Kako lahko dobimo vitamin D?

Vitamin D najdemo tudi v gobah, olju pšeničnih kalčkov, jajčnem rumenjaku, jetrih ter ribjem olju. Vsebnost vitamina D v večini živil se giblje med 50 in 200 enotami na porcijo. Torej s hrano ni mogoče zaužiti zadostne količine vitamina D, zato se ta pri večini ljudi sintetizira po izpostavljenosti soncu. Na sintezo vitamina D, ki jo povzroča sonce, močno vplivajo sezona, čas dneva, zemljepisna širina, nadmorska višina, onesnaženost zraka, pigmentacija kože, uporaba krem za zaščito pred soncem, prehajanje skozi steklo in plastiko ter starost.

Zanimivo dejstvo: Tudi če so starejši ljudje redno izpostavljeni sončni svetlobi, proizvedejo 75% manj vitamina D3 kot mladi.

Prenizek vnos vitamina D lahko pripelje do postmenopavzalne osteoporoze in zmanjšane gostote kosti. Prenizek vnos vitamina D pa povezujejo tudi s srčnimi in žilnimi boleznimi, depresijo, demenco in drugimi bolezenskimi stanji.

Kako se sintetizira vitamin D po izpostavljenosti soncu?

Vitamin D3 se v koži lahko proizvaja, ko smo izpostavljeni ultravijoličnemu sevanju B (UVB), zato je možno z izpostavljenostjo UVB žarkom zvišati znižane ravni vitamina D3. Med izpostavljenostjo sončni svetlobi sevanje z valovno dolžino 290–315 nm prodre v kožo. Večina tega UVB sevanja se absorbira v povrhnjici, zato se pri izpostavljenosti sončni svetlobi večina vitamina D3 proizvaja v koži, v živih celicah povrhnjice.

Šnelkurs (prevod za neštajerce: hitra ponovitev) o UV sevanju

Kot že vemo izpostavljanje UV sevanju ni varno. Namreč UV spekter delimo na UVC žarke, ki jih zadrži ozon, UVB žarke, ki povzročajo opekline, ter UVA žarke, ki povzročajo fotostaranje. Nepotrebno daljše izpostavljanje UV svetlobi brez zaščite lahko vodi do nastanka kožnega raka. Z razlogom so se razvile kreme za zaščito pred soncem in sicer, da nas zaščitijo pred škodljivimi učinki UV sevanja. Sončne kreme so zasnovane, da absorbirajo in delno odbijejo UVB sevanje.

Vse The Ordinary in NIOD izdelke lahko kupiš na spletni strani Beautyology.eu, kjer lahko uporabiš kodo za popust COSMEDOC10.

Če sončna krema blokira UVB žarke ali potem blokira sintezo vitamina D?

No, pa smo tam. Kjer se med seboj vdarijo znanstveniki različnih strok. Zadnjič sem od kolegice slišala, da ena dermatologinja trdi, da je zmanjšana sinteza vitamina D zaradi sončnih krem bolj škodljiva, kot nezaščiteno izpostavljanje soncu. Milo rečeno me je skoraj zadela kap, ampak gremo po vrsti. Sončna krema s faktorjem zaščite pred soncem (SPF) 30 absorbira približno 96 % UVB sevanja. Torej, če seštejemo 2+2, lokalna uporaba krem za sončenje s SPF 30 zmanjša sposobnost kože, da proizvede vitamin D3 za enako količino, torej 96 %.

Načeloma smo izračunali, da lahko do naše kože s faktorjem SPF 30 dostopa le še 4 % UVB sevanja, kar je zelo majhna možnost za sintezo vitamina D, je tako? Ampak na tem mestu si postavi vprašanje, koliko sončne kreme zares naneseš na kožo. Za to, da dosežemo zaščito navedeno na embalaži – torej v našem primeru SPF 30 moramo nanesti 2mg/cm2 kože. Za celoten obraz to pomeni poln kazalec in sredinec kreme.

Kratek izračun, da podprem svoje trditve

Povprečna površina celotne kože pri odraslem človeku je 1,5-1,8 m2. Če torej moramo nanesti 2mg/cm2 je izračun sledeč.

Pridemo do rezultata 32 g na en nanos. Za ustrezno zaščito celotnega telesa bi torej morali porabiti 1/3 celotne 100 ml tube sončne kreme. Pri tem še seveda nismo upoštevali, da je sončno kremo potrebno ponovno nanesti vsaki 2 uri.

Bodimo realni, na telo nanašamo tako majhne količine sončne kreme, da je vprašanje, če imamo faktor zaščite SPF 5. Torej s SPF 5 smo približno 70 % zaščiteni pred UVB sevanjem. Morda se to sliši veliko, ampak tokrat lahko prehaja kar 30 % UVB sevanja do kože! Pa da sploh ne omenjamo delov telesa, ki jih po navadi sploh ne namažemo. Ali pa smo v senci in se ne namažemo, ker itak UVB žarki ne morejo priti do nas. Vsi ti deli, ki niso zaščiteni omogočajo 100 % prehajanje UVB sevanja in tako sintezo vitamina D, vendar tudi povečane možnosti za nastanek kožnega raka.

Zaščita pred UVA žarki je pomembna za vitamin D

V številnih študijah, kjer so raziskovali vpliv sončne kreme na sintezo vitamina D, so ugotovili da bo uporaba zaščite pred soncem verjetno imela minimalen vpliv na status vitamina D. Zaščita pred UVA žarki nima vpliva na sintezo vitamina D, čeprav je ena študija pokazala, da lahko UVA2 (315–340 nm) povzroči razgradnjo vitamina D, v tem primeru je zaščita pred UVA lahko koristna za proizvodnjo vitamina D.

Nadzorovane terenske študije z resnično izpostavljenostjo soncu so najboljši način za določitev učinka uporabe sončne kreme na sintezo vitamina D. Rezultati takšnih raziskav poročajo, da kljub uporabi kreme za sončenje ne pride do spremembe v koncentraciji serumskega 25 (OH) D3 vitamina.

V resnici večina raziskav, objavljenih do danes, ni pokazala povezave med uporabo zaščitnih krem pred soncem in pomanjkanjem vitamina D, niti ob redni uporabi SPF> 15. Na splošno lahko drugi načini zaščite (npr. zadrževanje v senci, nošenje zaščitnih oblačil in dolgih rokavov) bolj vplivajo na status vitamina D kot uporaba sončnih krem.

UV sevanje je nevarnejše od sončnih krem

Vsakodnevna zaščita kože se priporoča za vse fototipe kože. To vključuje zadrževanje v senci, nošenje pokrival in oblačil, uporabo sončnih očal in uporabo širokospektralne zaščite s pomočjo sončne kreme. Te strategije bodo pomagale pri preprečevanju nastanka sončnih opeklin in kožnega raka.

Uporaba sončne kreme za vsakodnevno zaščito pred soncem ne ogroža sinteze sinteze kožnega vitamina D, tudi če se sončne kreme uporablja v predvidenih količinah (2mg/cm2). Povečanje UVA-PF v sončnih kremah pa celo izboljša proizvodnjo vitamina D3. V primeru zmanjšane ravni vitamina D je tega potrebno nadomeščati. Peroralno dopolnjevanje je enostavno in ne predstavlja pomembnih tveganj. Izračun tveganja in koristi kaže, da je za povečanje ravni vitamina D3 namesto sončenja boljše jemanje prehranskih dopolnil s tem vitaminom.

Potrebuješ individualno svetovanje za fenomenalno rutino nege kože?

Če si želiš nego kože, ki hkrati zdravi in zaščiti tvojo kožo brez ugibanja ali eksperimentiranja, dobrodošla v Cosmedoc svetovalnico.

Individualno, posebej tebi prilagojeno svetovanje, skozi katerega skupaj poiščeva pravo rutino in izdelke za nego kože. 

Deli objavo

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Dodaj odgovor

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Objavi komentar